泉屋博古館東京のリニューアルオープンを記念する展覧会の第3弾は、中国や日本の書画や工芸品を展示するという内容。
雪舟や伊藤若冲の絵画も見応えがあったが、やはり中国絵画のコーナーが圧倒的だった。
この美術館で過去に何度か目にしてきた、八大山人の安晩帖。いつも頁ごとの展示となってしまう作品だが、今回展示されていたのは、第6図の鱖魚だった。
石濤の黄山八勝図冊。それほど大きくないページの中に、実に細かい筆使いで青みがかった山水画が描かれている。
その幻想的な世界観にしばし見惚れてしまい、時間を忘れてしまった。
日本の絵画からは、周文の筆によると伝わる山水図。こちらも中国の絵画に負けずに、なんとも言えない幽玄の雰囲気を、驚異的な筆使いで表現していて、見応え十分。
最後の第4展示室には、文房具と煎茶の道具が飾られて、合わせてその隣に張瑞図や許友の絵も展示されて、中国の文人世界を感じられる、素晴らしい空間になっていた。
The third exhibition to commemorate the reopening of Sen-Oku Hakukokan Tokyo will feature Chinese and Japanese calligraphy, paintings, and handicrafts.
The paintings by Sesshu and Ito Jakuchu were also worth seeing, but the Chinese painting corner was overwhelming.
Anbancho of Hachidaisanjin, which I have seen several times in the past at this museum. The work is usually displayed page by page, but the one displayed this time was the trout fish in Fig. 6.
Huangshan Eight Victories Book of Shitao. In the not-so-large pages, a bluish landscape painting is drawn with really fine brush strokes.
I was fascinated by the fantastic view of the world for a while, and forgot the time.
From Japanese paintings, it is said that Shubun wrote a landscape painting. This painting is as good as the Chinese paintings, and expresses an indescribably mysterious atmosphere with amazing brushwork, and is worth seeing.
Finally, in the fourth exhibition room, stationery and sencha utensils were displayed, and paintings by Zhang Ruizu and Xu You were displayed next to them.
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