仏教画の中には、来迎図と呼ばれるジャンルの絵がある。この美術館の来迎図コレクションを中心に、他にも京都の三千院や奈良国立博物館からも様々な種類の来迎図が出品されていた。
来迎図誕生の背景にあるのは、源信が書いた『往生要集』。その源信自信が来迎図を描いたと伝えられていて、その後、同じ構図の来迎図が数多く描かれた。
阿弥陀如来を中心にして周囲の菩薩たちが描かれた円陣来迎という構図の来迎図も現れて、これにも様々なバージョンが存在している。
阿弥陀如来に従う25の菩薩だけを描いた二十五菩薩来迎図というものもあり、他の博物館や美術館でも度々目にしたことがあった。
平安時代の末期は、末法の世と考えられて、多くの平安貴族たちが死後に極楽に行くことを願って、こうした来迎図が盛んに描かれるようになったのだろう。
死への恐怖が、美しいものを作り出したということに、何とも言えない人間の業のようなものが感じられた。
Among Buddhist paintings, there is a genre of painting called Raigozu. In addition to the Raigo map collection of this museum, various types of Raigo map were exhibited from Sanzen-in Temple in Kyoto and the Nara National Museum.
Behind the birth of the Raigozu is the "Ojoyoshu" written by Genshin. It is said that Genshin's self-confidence drew the Raigo map, and then many Raigo maps with the same composition were drawn.
There are also various versions of Raigo, which has a composition called Enjin Raigo, in which the surrounding Bodhisattvas are drawn around Amida Nyora.
There is also a 25 Bodhisattva Raigo map that depicts only 25 Bodhisattvas following Amida Nyora, and I have often seen it in other museums and art galleries.
The end of the Heian period was considered to be the world of Mappo, and many Heian aristocracy would have been actively drawn in the hope that they would go to paradise after their death.
The fact that the fear of death created something beautiful felt like an indescribable human work.
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