春日大社に所縁の人々の展示もあったが、鎌倉時代に描かれた明恵上人の肖像と、その夢記に目を引かれた。
明恵上人はインドに渡り釈迦の足跡を辿りたいとずっと願っていたが、春日明神の神託によって思いとどまった、というエピソードが思い出される。
他には、国宝の春日権現記絵も印象深かった。過去の国宝展などで何度か目にしてきたが、春日神社にまつわる様々な展示品の中に置かれていたので、これまでとは少し違った趣が感じられた。
There was also an exhibition of people related to Kasuga Taisha, but I was impressive with the portrait of Myoe Shonin drawn in the Kamakura period and his dream.
Myoe Shonin has always wanted to follow in the footsteps of Buddha in India, but I remembers the episode that he was discouraged by the oracle of Kasuga no Kami.
Besides, Kasuga Gongen's painting, a national treasure, was also impressive. I've seen it several times at past national treasure exhibitions, but since it was placed in various exhibits related to Kasuga Shrine, I felt a slightly different taste.
春日大社の祭神は、東国の鹿島神宮と香取神宮から春日山に舞い降りた、という伝説が前々からとても気になっていた。
今回の展覧会で、春日大社にまつわる様々な展示品を目にしながら、その伝説についての様々な妄想を繰り広げることができた。
The legend that the deity of Kasuga Taisha descended from Kashima Jingu Shrine and Katori Jingu Shrine in the eastern country to Kasugayama has always been a concern.
At this exhibition, I was able to develop various delusions about the legend while seeing various exhibits related to Kasuga Taisha Shrine.
コメント
コメントを投稿