キース・ヴァン・ドンゲンは、オランダに生まれてやがてパリに居を移して、エコール・ド・パリ期の画家となった。
キース・ヴァン・ドンゲンのことは、フォーヴィズムの画家の一人としてその名前は知っていたが、マチスやブラマンク、ドランなどに比べてその印象は薄かった。
この展覧会でまとまった数の作品を見ることができ、キース・ヴァン・ドンゲンという画家についてよく知ることができた。
とりわけ感動したのは、カラフルな絵画の裏に隠された、卓越したその色彩感覚だった。
青と薄ピンクのドレスを着た二人の女性が緑の木々の前でポーズをとっている『パリジェンヌ』。
黒い背景の前に置かれた灰色の花瓶に、紫やオレンジそして白い花が活けられている『花瓶』。
キース・ヴァン・ドンゲンは間違いなく、マチスと並ぶ色の魔術師の一人だ。
その一方で、アフリカを訪れた際に砂漠の風景を描いた『エジプト風景』という作品には、何か東洋的な厭世観のようなものも感じられた。
とにかく、また一人、とんでもない画家に出会ってしまったようだ。
Kees van Dongen was born in the Netherlands and eventually moved to Paris to become a painter during the School of Paris.
I knew Kees van Dongen as one of the Fauvist painters, but his impression was smaller than that of Matisse, Bramanck, and Vlaminck.
I was able to see a large number of works in this exhibition and learned a lot about the painter Kees van Dongen.
He was particularly impressed by the outstanding sense of color hidden behind the colorful paintings.
"Parisenne" where two women in blue and light pink dresses are posing in front of green trees.
A "vase" with purple, orange and white flowers in a gray vase placed in front of a black background.
Kees van Dongen is undoubtedly one of the color magicians alongside Matisse.
On the other hand, when he visited Africa, his work "Egyptian Landscape", which depicts the landscape of the desert, felt something like an oriental misanthropy.
Anyway, he seems to have met another ridiculous painter.
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