過去に何度も行われてきたボストン美術館展。今回のテーマは、権力と美術。
人類の歴史において、芸術はその時代の権力者の権威を高めるための手段だった。
そうした観点で、古代エジプトのファラオ、中国の歴代の皇帝、ヨーロッパの王侯貴族、そして日本の天皇や貴族に関する、絵画、彫刻、工芸品など様々なジャンルの展示が行われていた。
訪れた主な理由は、平治物語絵巻と吉備大臣入唐絵巻を目にすることだった。
平治物語絵巻は、以前、日本にある別の巻は目にしたことがあったが、屋敷が火に包まれる劇的なシーンを含んだこの巻は、とても見応えがあった。
多くの武士が折り重なるように描かれていて、それでいて一人一人の仕草や表情まで実に細かく描き分けられていた。
一方の吉備大臣入唐絵巻は、かなりのスペースを使って4巻が展示されていて、端から端までをじっくりと堪能することができた。
物語のように時間が流れていくため、エピソードの切れ目に余白をゆったり使われていて、登場する人物はコミカルな表情で描かれていた。
他にも、12世紀の南宋の時代に作られ、高宗が書を書いたと伝わる詩経書画巻や、范寛の筆と伝わる雪山楼閣図など、中国関連の名品が印象的だった。
また、大名画家として知られる増山雪斎の2幅の孔雀図も目を引かれた。その精巧な筆裁きは、素人画家としての水準を優に超えていた。
しかし、そうした見どころのある作品もあったが、展示品の総数はわずか56点。会場の中の展示品と次の展示品の間のスペースには、何もない空間が目立った。
豊富なコレクションを誇るボストン美術館であるだけに、もう少し展示数を増やして欲しかった。
The Boston Museum of Fine Arts exhibition has been held many times in the past. The theme this time is power and art.
Throughout human history, art has always been a means of enhancing the authority of those in power.
From this point of view, various genres of exhibitions such as paintings, sculptures, and crafts related to ancient Egyptian pharaohs, successive Chinese emperors, European royalty and aristocrats, and Japanese emperors and aristocrats were exhibited.
The main reason for my visit was to see the Heiji Monogatari Emaki and Kibi Minister's Entering Tang Emaki.
Many samurai were drawn in layers, and yet the gestures and facial expressions of each individual were drawn in great detail.
On the other hand, the picture scrolls of the Kibi Minister's entry into Tang Dynasty displayed four scrolls using a considerable amount of space, and I was able to thoroughly enjoy them from end to end.
Since time flows like a story, blank spaces were used loosely between episodes, and the characters were drawn with comical expressions.
In addition, masterpieces related to China, such as the 12th-century Southern Song Dynasty, which is said to have been written by Gao Zong, and the Snow Mountain Tower Map, which is said to have been written by Fan Guan, were impressive.
A two-page painting of a peacock by Sessai Masuyama, known as a feudal lord painter, was also eye-catching. His exquisite brushwork far surpassed the standards of an amateur painter.
However, although there were works with such highlights, the total number of exhibits was only 56. In the space between the exhibits in the venue and the next exhibit, there was conspicuous empty space.
As the Museum of Fine Arts, Boston boasts a rich collection, I would have liked to see more exhibits.
コメント
コメントを投稿