スキップしてメイン コンテンツに移動

北条義時とその時代(鎌倉国宝館) Yoshitoki Hojo and the Age (Kamakura Kokuhokan Museum)


今年、NHK大河ドラマで北条義時が主人公ということもあり、ゆかりの鎌倉の2つの施設で関連する展覧会が、年間を通じて企画された。

初めに鎌倉歴史文化館の方を鑑賞して、続いて、こちらの鎌倉国宝館を訪れた。

源実朝が書いたとされる、3種の和歌と白衣観音像が展示されていた。

おそらく、実際は別な人物が書いたものだろうが、わずか26歳で亡くなった実朝が、何かを残したはずだという強い思いが、そうした和歌や仏画を実朝が書いたものと思わせるのだろう。

実朝の首が埋められた場所に建てられていたという五重塔。以前にも目にしたことがあったが、見るたびに、実朝に思いを馳せてしまう。

一方、展覧会の主役である北条義時は、1224年に病気で亡くなった。死後、北条政子らによって、源頼朝の墓所の近くに、法華堂が作られて、そこに葬られたという。

その法華堂にゆかりの品々も展示されていて、源実朝と北条義時という、因縁の深い二人の関係などを、改めて考えさせられた。

Since Yoshitoki Hojo is the main character in this year's NHK Taiga drama, related exhibitions were planned throughout the year at two facilities in Kamakura that are closely related to Hojo Yoshitoki.

First, I visited the Kamakura Museum of History and Culture, and then visited the Kamakura National Treasure Museum.

Three kinds of waka poems written by Minamoto no Sanetomo and a white-robed Kannon statue were on display.

Perhaps they were actually written by someone else, but the strong feeling that Sanetomo, who died at the age of 26, must have left something behind makes us think that these waka poems and Buddhist paintings were written by Sanetomo. I wonder.

A five-storied pagoda that was built where Sanetomo's head was buried. I've seen it before, but every time I see it, I think of Sanetomo.

On the other hand, Hojo Yoshitoki, the protagonist of the exhibition, died of illness in 1224. After his death, Hojo Masako and others built a Hokke-do hall near Minamoto no Yoritomo's grave, and it is said that he was buried there.

Items related to the Hokke-do hall were also on display, and made me think anew about the relationship between Minamoto no Sanetomo and Hojo Yoshitoki, who are closely related to each other.



コメント

このブログの人気の投稿

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

古美術逍遙(泉屋博古館東京) Stroll through the Art of East Asia (Sen-Oku Hakukokan Museum)

  泉屋博古館東京のリニューアルオープンを記念する展覧会の第3弾は、中国や日本の書画や工芸品を展示するという内容。 雪舟や伊藤若冲の絵画も見応えがあったが、やはり中国絵画のコーナーが圧倒的だった。 この美術館で過去に何度か目にしてきた、八大山人の安晩帖。いつも頁ごとの展示となってしまう作品だが、今回展示されていたのは、第6図の鱖魚だった。 石濤の黄山八勝図冊。それほど大きくないページの中に、実に細かい筆使いで青みがかった山水画が描かれている。 その幻想的な世界観にしばし見惚れてしまい、時間を忘れてしまった。 日本の絵画からは、周文の筆によると伝わる山水図。こちらも中国の絵画に負けずに、なんとも言えない幽玄の雰囲気を、驚異的な筆使いで表現していて、見応え十分。 最後の第4展示室には、文房具と煎茶の道具が飾られて、合わせてその隣に張瑞図や許友の絵も展示されて、中国の文人世界を感じられる、素晴らしい空間になっていた。 The third exhibition to commemorate the reopening of Sen-Oku Hakukokan Tokyo will feature Chinese and Japanese calligraphy, paintings, and handicrafts. The paintings by Sesshu and Ito Jakuchu were also worth seeing, but the Chinese painting corner was overwhelming. Anbancho of Hachidaisanjin, which I have seen several times in the past at this museum. The work is usually displayed page by page, but the one displayed this time was the trout fish in Fig. 6. Huangshan Eight Victories Book of Shitao. In the not-so-large pages, a bluish landscape painting is drawn with really fine b...

走湯山と伊豆修験(國學院大学博物館) Shugendo in the Izu Peninsula (Kokugakuin University Museum)

  現在の熱海の地にある伊豆山神社は、かつては走湯権現、伊豆権現と呼ばれて、修験道が盛んな東国有数の霊場だった。 『続日本紀』では、修験道の開祖である役行者は伊豆の地に流されたとされている。 そのせいか、伊豆地には数多くの修験道者が修行に励んでおり、走湯権現はそうした人々の信仰を集めていたという。 この展覧会では、伊豆地における修験道の足跡を辿る貴重な資料が展示されていた。 修験道者たちは、伊豆半島を曼荼羅に見立ててその山野を巡っていたという。 不意に、川端康成が『伊豆の踊子』で描いた伊豆の旅芸人のことを思い出した。 この展覧会から、伊豆という地に古代から現代まで続く壮大な時間の流れを感じることができた。 Izusan Shrine, located in present-day Atami, was once known as Hashiyu Gongen or Izu Gongen, and was one of the most sacred sites in the eastern part of Japan where Shugendo was popular. In "Shoku Nihongi", it is said that En no Gyoja, the founder of Shugendo, was exiled to the land of Izu. Perhaps because of this, many Shugendo practitioners practiced hard in Izu, and Hashiriyu Gongen is said to have attracted the faith of such people. In this exhibition, valuable materials that trace the footsteps of Shugendo in Izu were displayed. It is said that Shugendo practitioners used the Izu Peninsula as a mandala and traveled around the mountains and fields. I suddenly remembered ...