スキップしてメイン コンテンツに移動

ミニマル/コンセプチュアル(DIC川村記念美術館) Minimal / Conceptual (Kawamura Memorial DIC Museum of Art)

 

新型コロナの感染状況などもあって、久しぶりに、ほぼ1年ぶりに訪れたDIC川村記念美術館。

ミニマル・コンセプチュアルアートという、この美術館のテーマに相応しい展覧会が行われていた。

コンラー・フィッシャーという人物が、デュッセルドルフにギャラーを開いた。そのギャラリーで、フィッシャーはミニマル・コンセプチュアルアートの展覧会を次々に開いていった。

ミニマル・コンセプチュアルアートの作品には巨大なものが多く、移動には多くのコストがかかった。

フィッシャーは、アーティストにデュッセルドルフに来て作品を作ってもらったり、あるいはアーティストからの指示書に基づいて、自らそのアーティストの作品を制作したりした。

会場には、そうしたアーティストたちの作品や、アーティストたちからの指示書や手紙などが展示されていた。

ゲルハルト・リヒター、マルセル・ブロータース、ブリンキー・パレルモ、河原温などこれまで知っていたアーティストの展示もあったが、その多くは寡聞にもこれまで知らなかったアーティストたちの作品で、とても興味深く見ることができた。

フィッシャーのギャラリーの写真や、会場にそれを再現したスペースなどがあったが、本当に小さなギャラリーで、そんなところでよく展示ができたな、というのが正直な印象だった。

しかし、アートの歴史を変える作品というものは、大規模な美術館で大々的に行われる展覧会ではなく、このフィッシャーのギャラリーのような小さなギャラリーで行われる展覧会で最初に展示されるのだろう。

The DIC Kawamura Memorial Museum of Art, which I visited for the first time in almost a year, due to the infection of the new corona.

There was an exhibition called Minimal Conceptual Art, which fits the theme of this museum.

A man named Konler Fisher opened a galler in Düsseldorf. At the gallery, Fisher held a series of exhibitions of minimal conceptual art.

Many of the works of minimal conceptual art were huge, and it cost a lot to move.

Fisher either had an artist come to Düsseldorf to create his work, or he created his own work based on instructions from the artist.

At the venue, the works of such artists and instructions and letters from the artists were exhibited.

There were exhibits of artists that I knew so far, such as Gerhard Richter, Marcel Broodthaers, Blinky Palermo, and On Kawara, but most of them are works of artists that I had never known before, and it can be seen very interestingly. did it.

There were pictures of Fisher's gallery and a space that reproduced it at the venue, but it was an honest impression that it was a really small gallery and I could often exhibit in such a place.

However, works that change the history of art will probably be exhibited first in small galleries such as Fisher's gallery, rather than in large-scale museum exhibitions.



コメント

このブログの人気の投稿

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

古美術逍遙(泉屋博古館東京) Stroll through the Art of East Asia (Sen-Oku Hakukokan Museum)

  泉屋博古館東京のリニューアルオープンを記念する展覧会の第3弾は、中国や日本の書画や工芸品を展示するという内容。 雪舟や伊藤若冲の絵画も見応えがあったが、やはり中国絵画のコーナーが圧倒的だった。 この美術館で過去に何度か目にしてきた、八大山人の安晩帖。いつも頁ごとの展示となってしまう作品だが、今回展示されていたのは、第6図の鱖魚だった。 石濤の黄山八勝図冊。それほど大きくないページの中に、実に細かい筆使いで青みがかった山水画が描かれている。 その幻想的な世界観にしばし見惚れてしまい、時間を忘れてしまった。 日本の絵画からは、周文の筆によると伝わる山水図。こちらも中国の絵画に負けずに、なんとも言えない幽玄の雰囲気を、驚異的な筆使いで表現していて、見応え十分。 最後の第4展示室には、文房具と煎茶の道具が飾られて、合わせてその隣に張瑞図や許友の絵も展示されて、中国の文人世界を感じられる、素晴らしい空間になっていた。 The third exhibition to commemorate the reopening of Sen-Oku Hakukokan Tokyo will feature Chinese and Japanese calligraphy, paintings, and handicrafts. The paintings by Sesshu and Ito Jakuchu were also worth seeing, but the Chinese painting corner was overwhelming. Anbancho of Hachidaisanjin, which I have seen several times in the past at this museum. The work is usually displayed page by page, but the one displayed this time was the trout fish in Fig. 6. Huangshan Eight Victories Book of Shitao. In the not-so-large pages, a bluish landscape painting is drawn with really fine b...

都市デザイン横浜展(BankART KAIKO) Urban Design Yokohama (BankART KAIKO)

  横浜市は、1971年に全国に先駆けて市役所に都市デザイン課を設置して、町づくりに取り組んできたという。 そうしたこれまでの50年の成果が、多くのパネル展示や模型によって紹介されていた。 それぞれの地域の地形や特徴、歴史などに基づいてグランドデザインを作り上げて、そのグランドデザインから様々な都市行政を行ってきたとのこと。 横浜といえば、歴史と先進性が上手に共存している魅力的な都市という印象を受けるが、その背景にはそうしたこれまでの取り組みがあったのだろう。 It is said that Hama City set up an urban design section at the city hall in 1971, ahead of the rest of the country, and has been working on town development. The achievements of the past 50 years have been introduced by many panel exhibitions and models. They said that they created a grand design based on the topography, characteristics, history, etc. of each region, and carried out various urban administrations from that grand design. Yokohama has the impression that it is an attractive city where history and innovation coexist well, but it seems that such efforts have been made in the background.