上野リチは1893年にウィーンの裕福なユダヤ人の家庭に生まれて、ウィーン工芸学校に入学してヨーゼフ・ホフマンなどから教えを受け、デザイナーとして独り立ちした。
その後、ホフマンの下で働いていた日本人の建築家上野伊三郎と知り合い結婚、その後は日本に渡り、ウィーンと京都を往復しながら活動を続けていたという。
ホフマンが全体を設計し、リチが装飾を担当したリキュールグラスが展示されていた。リチはウィーン工房でホフマンに信頼される優秀なデザイナーだった。
会場には、テキスタイル、七宝飾箱、マッチ箱、ガラスコップなど上野リチの様々なデザイン作品が展示されていたが、とりわけ草花をあしらったカラフルなデザイン作品が印象的だった。
最晩年に手がけた、日生劇場のレストラン、アクトレスの内装装飾の制作に使ったデザインの一部が展示されていたが、それはまさに上野リチの集大成のような、色鮮やかでありながら、安らぎに満ちた見事なデザインだ。
他にも、上野リチがデザイナーとして活動していたウィーン工房の様々な作品も展示されていて、とても広がりのある、豊かな内容の展覧会だった。
Felice Rix-Ueno was born in a wealthy Jewish family in Vienna in 1893, enrolled in the Vienna Crafts School, was taught by Josef Hoffmann and others, and became independent as a designer.
She then said she met and married Isaburo Ueno, a Japanese architect who worked for Hoffman, and then she went to Japan and continued her activities, traveling back and forth between Vienna and Kyoto.
The liqueur glass, which was designed by Hoffman and decorated by Richi, was on display. She was an excellent designer trusted by Hoffman at the Wiener Werkstätte in Richi.
At the venue, various design works by Richi Ueno such as textiles, cloisonne jewelery boxes, match boxes, and glass cups were exhibited, but the colorful design works with flowers were especially impressive.
A part of the design used to create the interior decoration of the Nissay Theater restaurant, Actress, which she worked on in her last years, was exhibited, which is colorful yet peaceful, just like the culmination of Rix Ueno. It is a wonderful design full of.
In addition, various works of the Wiener Werkstätte, where Rix Ueno was active as a designer, were also exhibited, and it was a very spacious and rich exhibition.
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