チェコ文化センターで行われた、アドルフ・ロース展。
ロースといえば、ウィーンの建築家というイメージが強いが、チェコのプルゼニュ市の裕福な人々と建築の仕事を通じて、深く交流していたという。
ロースは現在はチェコになっているブルノの出身。それを考えれば、その関係は決して不思議なものではない。
地下室のスペースに、ロースとプルゼニュ市の人々の関係や、ロースの設計した家の模型などが展示されていた。
”装飾は犯罪である”と論じ、装飾にあふれたウィーンの街を”ポチョムキン都市”と言い切った、過激な言葉で知られるロースの建築は、まさにモダン・デザインの典型的な建築だ。
それらの模型を見ていると、ウィーンを訪れた際に、豪華なハプスブルグ家の宮殿に対峙するように建っているロース・ハウスのファサードを目にした時の強烈な印象が、静かに蘇ってきた。
Adolf Loos exhibition at the Czech Cultural Center.
Loos has a strong image of being an architect in Vienna, but he is said to have deeply interacted with the wealthy people of the Czech city of Plzen through his architectural work.
Loos is from Brno, now Czech. Given that, the relationship is nothing strange.
In the space of the basement, the relationship between Loos and the people of Plzen and the model of the house designed by Loos were exhibited.
Known for its radical language, Loos's architecture, which argued that "decoration is a crime" and called the city of Vienna full of decoration "Pochomkin city", is a typical architecture of modern design.
Looking at those models, when I visited Vienna, the strong impression of seeing the façade of the Looshaus, which stands facing the luxurious palace, quietly revived.
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