スキップしてメイン コンテンツに移動

最澄と天台宗のすべて(京都国立博物館) Buddhist Art of the Tendai School (Kyoto National Museum)

 

東京から始まった、最澄と天台宗について紹介する展覧会。

九州での開催を終えて、最後の開催地となる京都展が始まった。

この展覧会の展示品は、開催する地域の特徴を取り入れて、各会場でかなり異なっている。

この京都は天台宗の総本山である延暦寺がある。自然と、その延暦寺からの出品が多かった。

東京展に足を運んだのは、昨年の10月だった。そのおよそ6ヶ月後に、この京都展も訪れることができた。

京都展にだけ出品された展示の中で、記憶に残ったものを紹介していこう。

An exhibition that introduces Saicho and the Tendai sect, which started in Tokyo.

After the event in Kyushu, the final venue, the Kyoto exhibition, has begun.

The exhibits in this exhibition are quite different at each venue, incorporating the characteristics of the area in which they are held.

This Kyoto has Enryakuji Temple, the head temple of the Tendai sect. Naturally, there were many exhibits from the Enryakuji Temple.

I went to the Tokyo exhibition last October. About 6 months later, I was able to visit this Kyoto exhibition as well.

Here are some of the exhibits that were exhibited only at the Kyoto exhibition that were memorable.






平安時代に書かれた叡山大師伝。最澄の生涯を描く本の中で、必ずと言って紹介される重要な文献で、それを目の前にして、大袈裟でなく少し身震いがした。

七条刺納袈裟は、最澄が天台山で教師からもらったという袈裟。最澄がこれを手にし、着たかもしれないこの袈裟を目にすると、1200年という長い時間の流れを一気に飛び越えたように感じられた。

Enryakuji biography written in the Heian period. It is an important document that is always introduced in a book that depicts Saicho's life, and in front of it, I was a little shuddered rather than exaggerated.

The Shichijo Kasaya Kasaya is a Kasaya that Saicho received from a teacher at Mt. Tendai. When Saicho picked it up and saw this Kasaya that he might have worn, he felt like he had jumped over the long time of 1200 years.




円仁が唐を訪れた時の記録であり、当時の唐の様子を伝える歴史的な資料でもある入唐求法巡礼行記の最古の写本。ライシャワーの本を読んだことを思い出す。

鎌倉時代に描かれた、滋賀 聖衆来迎寺の六道絵。東京会場とは別な4つの絵が展示されていた。鎌倉仏教の各宗派を興した多くの宗祖たちは、延暦寺で学んだ僧たちだった。

The oldest manuscript of the Ennin's Diary of the Tang Dynasty, a record of Ennin's visit to Tang and a historical source of information about the state of Tang at that time. I remember reading Reischauer's book.

A six-way painting of Shiga Shojuraigoji Temple drawn in the Kamakura period. Four paintings different from the one in Tokyo were exhibited. Many of the founders of the Kamakura Buddhist denominations were monks who studied at Enryakuji Temple.




最澄と天台宗の歴史を紹介したこの展覧会。東京会場と、この京都会場を訪れることができた。

2つの会場での展示を通じて、これまで遠い存在だった最澄という人物のことが、少し身近に感じられるようになった。

This exhibition introduces the history of Saicho and the Tendai sect. I was able to visit the Tokyo venue and this Kyoto venue.

Through the exhibitions at the two venues, the person named Saicho, who had been far away until now, has become a little closer to me.



コメント

このブログの人気の投稿

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

フジタが目黒にやって来た(目黒区立美術館) Anatomy of the Museum Collection (Muguro Museum of Art, Tokyo)

総数2,400点を超えるコレクションを誇る、目黒区立美術館の流れを振り返る展覧会。 この美術館は1981年に開館したが、当初は海外に留学したり海外で活躍した画家の作品を中心に収集することを目指していた。 犬やウサギなどがキャンバスの中で飛び跳ねている、藤田嗣治の”動物群”が最初の収蔵作品だったという。その作品が展示会場の入り口に誇らしげに展示されていた。 その後、目黒区ゆかりの作品が美術館に寄付されるようになって、コレクションの内容は次第に充実したものになっていたという。 さらに1998年以降は、絵画以外にも陶芸や彫刻、デザイン作品なども増えて多彩なものになっていった。 2014年に行われたジョージ・ネルソン展など、この美術館で行われたデザイン関連の展覧会に行ったことを思い出す。 4つのコーナーに分かれて展示された作品によって、そうした美術館のコレクションの歴史を辿ることができた。 An exhibition that looks back on the flow of the Meguro Museum of Art, which boasts a collection of over 2,400 items. The museum opened in 1981, and initially aimed to collect mainly the works of artists who studied abroad or were active overseas. It is said that Tsuguharu Foujita's "Animal Group", in which dogs and rabbits jumped around on canvas, was his first collection. The work was proudly displayed at the entrance of the exhibition hall. After that, works related to Meguro Ward began to be donated to museums, and the contents of the collection gradually expanded. Since 1998, c...

琉球・沖縄学と國學院(國學院大学博物館) Okinawa Studies at Kokugakuin (Kokugakuin University Museum)

今年は、沖縄がアメリカから日本に返還されて50年にあたる。 東京国立博物館などで大規模な沖縄展が開催されたが、小規模ながら、國學院大学博物館でも興味深い展覧会が開催された。 先史時代の遺跡に始まり、中山世鑑やおもしろそうしなどの琉球王国の歴史書、柳田國男や折口信夫などの民俗学者により沖縄研究などが展示、紹介されていた。 中でも、印象に残ったのは、返還前に使われていた、日本渡航証明書だった。沖縄がかつてはアメリカの占領下にあったことが、如実に感じられる展示だった。 かつては独立して琉球王国は、明治維新とともに日本に併合された。その後、太平洋戦争の末期には沖縄戦で多くの島民が犠牲になり、アメリカに占領されて、現在は日本の一つの都道府県になっている。 沖縄のこれからについて、どんな姿が沖縄の人々にとって一番幸せな姿なのかを考えると、複雑な気持ちで会場を後にした。 This year marks the 50th anniversary of Okinawa's return from the United States to Japan. A large-scale Okinawan exhibition was held at the Tokyo National Museum and other places, but an interesting exhibition was also held at the Kokugakuin University Museum, albeit on a smaller scale. Beginning with prehistoric ruins, history books of the Ryukyu Kingdom such as Nakayama Seikan and Omososhisoshi, and research on Okinawa by folklore scholars such as Kunio Yanagita and Shinobu Orikuchi were exhibited and introduced. Above all, what left an impression on me was the Japan travel document that was used before...