今年オープンした大阪中之島美術館が、開館記念の収蔵品展に続いて初めての特別展として開催したのは、モディリアーニ展だった。
国内では、2008年以来の大規模な回顧展になるという。
The Modigliani exhibition was held by the Osaka Nakanoshima Museum, which opened this year, as the first special exhibition following the exhibition commemorating the opening of the museum.
In Japan, it will be the largest retrospective exhibition since 2008.
モディリアーニと言えば、アーモンド型で単色の目が特徴的な人物の肖像画というイメージが強い。
この展覧会には多くの肖像画が展示されていたが、中には目の玉もしっかり描かれた作品も何点かあった。モディリアーニは描くモデルや作品のコンセプトで描き分けていたのだろう。
松本竣介は、モディリアーニの絵が好きだったようだ。シンプルな線を使って、人物の表情を巧みに描くその技術に魅せられていたという。松本竣介の作品を思い浮かべてもモディリアーニの絵とはすぐには結びつかず、意外だった。
Speaking of Modigliani, there is a strong image of a portrait of an almond-shaped person with distinctive monochromatic eyes.
Many portraits were exhibited in this exhibition, but some of them were well-painted with eyeballs. Modigliani would have been drawn according to the concept of his model and work.
Shunsuke Matsumoto seems to have liked Modigliani's paintings. He was fascinated by the technique of skillfully drawing a person's facial expression using simple lines. Even if I think of Shunsuke Matsumoto's work, it was not immediately connected to Modigliani's painting, which was surprising.
モディリアーニの作品は全部で40点ほどで、その他はピカソ、藤田嗣治、シャガール、バスキンといったいわゆるエコール・ド・パリの画家たちの作品も数多く展示されていた。
中には、これまで知らなかったエルミーヌ・ダヴィッドやビンカス・クレメーニュなどの画家たちの絵もあり、色々な国から集まった画家たちが暮らしていた当時のパリの様子が再現されていた。
また、ウンベルト・ボッチョーニやジーノ・セヴェリーニら同じイタリア出身の未来派の画家たちの関係についても、興味深かった。
Modigliani's works were about 40 in total, and many other works by so-called Ecole de Paris painters such as Picasso, Tsuguharu Fujita, Chagall, and Baskin were also exhibited.
Among them were paintings by painters such as Hermine David and Bincas Clemente, which I had never known before, and the appearance of Paris at the time when painters from various countries lived was reproduced.
I was also interested in the relationship between the same futurist painters from Italy, such as Umberto Boccioni and Gino Severini.
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