スキップしてメイン コンテンツに移動

水木しげるの妖怪 百鬼夜行展(東京シティビュー) Shigeru Mizuki's Youkai Hyakki Yagyo (Tokyo City View)

 

妖怪の漫画で知られる漫画家、水木しげるの生誕100年を記念した展覧会。

最初のコーナーは、AR技術を使って水木しげるの描いた妖怪たちが現れるという夏休みの親子連れが楽しめる企画展示だった。

続いて、水木しげるの生涯を振り返る展示。幼い頃に知り合った”のんのんばあ”から妖怪の話を聞かされて育ったという。

水木しげるが古書店を散策して購入したという、鳥山石燕や柳田國男などの妖怪に関する絵本や本などが展示されていた。

水木しげるは妖怪の絵を描くにあたって、単に自分のイマジネーションだけでなく、そうした先人たちの様々な成果を参考にしていた。

最後のコーナーでは、水木しげるの描いた原画が展示されていたが、水木しげるは鳥山石燕や北斎の描いた妖怪をほぼそのまま写して描いていたことがわかる。

水木しげるにとっては、妖怪を描くこととは自分の創造性を発揮するというより、昔から伝えられてきた妖怪という存在を、現代そして未来にも伝えていこう、という意識が強かったようだ。

水木しげるという存在を通じて、自然の不思議な現象を妖怪という形で表現してきた、妖怪文化というもののあり方に、改めて考えてみることができた。

An exhibition commemorating the 100th anniversary of the birth of Shigeru Mizuki, a manga artist known for youkai manga.

The first corner was a special exhibition that parents and children can enjoy during the summer vacation, where youkai drawn by Shigeru Mizuki using AR technology will appear.

Next, an exhibition that looks back on the life of Shigeru Mizuki. It is said that he grew up listening to the story of a youkai from a "nonnonbaa" he met when he was young.

Picture books and books about youkai such as Toriyama Sekien and Kunio Yanagita, which Shigeru Mizuki bought while walking around the second-hand bookstore, were on display.

Shigeru Mizuki referred not only to his imagination but also to the various achievements of his predecessors when drawing the youkai.

In the last corner, the original picture drawn by Shigeru Mizuki was exhibited, but it can be seen that Shigeru Mizuki drew almost the same youkai drawn by Toriyama Sekien and Hokusai.

For Shigeru Mizuki, it seems that drawing a youkai wasn't about demonstrating his creativity, but rather about conveying the existence of a youkai that has been passed down from ancient times to the present and the future.

Through the existence of Shigeru Mizuki, I was able to reconsider the ideal way of youkai culture, which has expressed the mysterious phenomenon of nature in the form of youkai.












コメント

このブログの人気の投稿

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

古美術逍遙(泉屋博古館東京) Stroll through the Art of East Asia (Sen-Oku Hakukokan Museum)

  泉屋博古館東京のリニューアルオープンを記念する展覧会の第3弾は、中国や日本の書画や工芸品を展示するという内容。 雪舟や伊藤若冲の絵画も見応えがあったが、やはり中国絵画のコーナーが圧倒的だった。 この美術館で過去に何度か目にしてきた、八大山人の安晩帖。いつも頁ごとの展示となってしまう作品だが、今回展示されていたのは、第6図の鱖魚だった。 石濤の黄山八勝図冊。それほど大きくないページの中に、実に細かい筆使いで青みがかった山水画が描かれている。 その幻想的な世界観にしばし見惚れてしまい、時間を忘れてしまった。 日本の絵画からは、周文の筆によると伝わる山水図。こちらも中国の絵画に負けずに、なんとも言えない幽玄の雰囲気を、驚異的な筆使いで表現していて、見応え十分。 最後の第4展示室には、文房具と煎茶の道具が飾られて、合わせてその隣に張瑞図や許友の絵も展示されて、中国の文人世界を感じられる、素晴らしい空間になっていた。 The third exhibition to commemorate the reopening of Sen-Oku Hakukokan Tokyo will feature Chinese and Japanese calligraphy, paintings, and handicrafts. The paintings by Sesshu and Ito Jakuchu were also worth seeing, but the Chinese painting corner was overwhelming. Anbancho of Hachidaisanjin, which I have seen several times in the past at this museum. The work is usually displayed page by page, but the one displayed this time was the trout fish in Fig. 6. Huangshan Eight Victories Book of Shitao. In the not-so-large pages, a bluish landscape painting is drawn with really fine b...

都市デザイン横浜展(BankART KAIKO) Urban Design Yokohama (BankART KAIKO)

  横浜市は、1971年に全国に先駆けて市役所に都市デザイン課を設置して、町づくりに取り組んできたという。 そうしたこれまでの50年の成果が、多くのパネル展示や模型によって紹介されていた。 それぞれの地域の地形や特徴、歴史などに基づいてグランドデザインを作り上げて、そのグランドデザインから様々な都市行政を行ってきたとのこと。 横浜といえば、歴史と先進性が上手に共存している魅力的な都市という印象を受けるが、その背景にはそうしたこれまでの取り組みがあったのだろう。 It is said that Hama City set up an urban design section at the city hall in 1971, ahead of the rest of the country, and has been working on town development. The achievements of the past 50 years have been introduced by many panel exhibitions and models. They said that they created a grand design based on the topography, characteristics, history, etc. of each region, and carried out various urban administrations from that grand design. Yokohama has the impression that it is an attractive city where history and innovation coexist well, but it seems that such efforts have been made in the background.