スキップしてメイン コンテンツに移動

津田青楓 図案と、時代と、(松濤美術館) Tsuda Seifū - the designs, the time and… (Shoto Museum of Art)

 

明治から大正にかけて活躍した、津田青楓についての展覧会。

2020年に練馬区立美術館で行われた展覧会では、津田青楓の生涯にわたる多方面での業績が紹介されたが、今回の展覧会では、図案家としての津田青楓に焦点が与えられていた。

まず、2階の第1会場では、津田青楓の図案集、図案雑誌からの作品が中心だった。

京都生まれということもあるのだろうか。山水草木の伝統的なテーマに、明治らしいモダンな感覚が取り入れられていて、とてもレトロな雰囲気が感じられた。

地下1階の第2会場では、津田青楓に限らず明治時代の図案をとりまいた状況や、他の作家の作品が展示されていた。

琳派の流れからは神坂雪佳、ヨーロッパでの留学からアール・ヌーヴォーなどの流行を取り入れた浅井忠など。

民藝運動とも関係があったバーナード・リーチや富本憲吉などとの意外な接点も紹介されていた。

以前の練馬区立美術館での展覧会では触れられていなかった内容も多く、津田青楓という人物のスケールの大きさを改めて実感した。

An exhibition about Seifu Tsuda, who was active from the Meiji to Taisho eras.

An exhibition held at the Nerima Museum of Art in 2020 introduced the multifaceted achievements of Seifu Tsuda throughout his life, but this exhibition focused on him as a designer.

First, in the first venue on the second floor, works from Tsuda Seifu's design collections and design magazines were the centerpiece.

Could it be that he was born in Kyoto? The traditional theme of landscapes and plants is combined with a modern sensibility typical of the Meiji period, creating a very retro atmosphere.

In the second venue on the first basement floor, not only Seifu Tsuda, but also the situation surrounding her designs in the Meiji period and the works of other artists were exhibited.

Sekka Kamisaka came from the Rimpa School, and Chu Asai, who adopted trends such as Art Nouveau after studying abroad in Europe.

There was also an unexpected connection with Bernard Leach and Kenkichi Tomimoto, who were also involved in the Mingei movement.

There were many contents that had not been touched on in previous exhibitions at the Nerima Museum of Art, and I was reminded of the scale of the person Seifu Tsuda.



コメント

このブログの人気の投稿

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

京都・智積院の名宝(サントリー美術館) Treasures from the Chishakuin Temple in Kyoto (Suntory Museum of Art)

  京都の智積院は、以前一度訪れたことがある。 宝物館に意外と無造作に展示されていた長谷川等伯とその一門の障壁画と、美しい庭園の印象が強く記憶に残っている。 この展覧会で、再びその障壁画と再開することができた。 他にも弘法大師像、張即之が書いた金剛経、両界種子曼荼羅図などの多くの名宝が展示されていて、とても興味深く観るすることができた。 また、これまで知らなかった智積院のことをよく知ることができた。 智積院はもともとは高野山の麓の根来寺の境内にあった。しかし豊臣秀吉によって根来寺が滅ぼされてしまい、その後、徳川家康によって京都に現在の地を与えられたという。 成田山新勝寺や川崎大師は、この智積院の系列の寺であることもこの展覧会で初めて知った。 いつか、再び京都の智積院を訪れて、あの美しい庭園をまた見てみたいと思いながら会場を後にした。 I have visited Chishaku-in Temple in Kyoto once before. The wall paintings of Tohaku Hasegawa and his family, which were unexpectedly casually displayed in the Treasure Museum, and the beautiful garden left a strong impression on me. In this exhibition, I was able to resume with the wall paintings again. In addition, many famous treasures such as the statue of Kobo Daishi, the Kongo Sutra written by Zhang Sokuji, and the Seed Mandala of the Two Worlds were on display, and I was able to see them with great interest. Also, I was able to learn a lot about Chishaku-in Temple that I had not known before. Chishaku-in Templ...

古美術逍遙(泉屋博古館東京) Stroll through the Art of East Asia (Sen-Oku Hakukokan Museum)

  泉屋博古館東京のリニューアルオープンを記念する展覧会の第3弾は、中国や日本の書画や工芸品を展示するという内容。 雪舟や伊藤若冲の絵画も見応えがあったが、やはり中国絵画のコーナーが圧倒的だった。 この美術館で過去に何度か目にしてきた、八大山人の安晩帖。いつも頁ごとの展示となってしまう作品だが、今回展示されていたのは、第6図の鱖魚だった。 石濤の黄山八勝図冊。それほど大きくないページの中に、実に細かい筆使いで青みがかった山水画が描かれている。 その幻想的な世界観にしばし見惚れてしまい、時間を忘れてしまった。 日本の絵画からは、周文の筆によると伝わる山水図。こちらも中国の絵画に負けずに、なんとも言えない幽玄の雰囲気を、驚異的な筆使いで表現していて、見応え十分。 最後の第4展示室には、文房具と煎茶の道具が飾られて、合わせてその隣に張瑞図や許友の絵も展示されて、中国の文人世界を感じられる、素晴らしい空間になっていた。 The third exhibition to commemorate the reopening of Sen-Oku Hakukokan Tokyo will feature Chinese and Japanese calligraphy, paintings, and handicrafts. The paintings by Sesshu and Ito Jakuchu were also worth seeing, but the Chinese painting corner was overwhelming. Anbancho of Hachidaisanjin, which I have seen several times in the past at this museum. The work is usually displayed page by page, but the one displayed this time was the trout fish in Fig. 6. Huangshan Eight Victories Book of Shitao. In the not-so-large pages, a bluish landscape painting is drawn with really fine b...