明治から大正にかけて活躍した、津田青楓についての展覧会。
2020年に練馬区立美術館で行われた展覧会では、津田青楓の生涯にわたる多方面での業績が紹介されたが、今回の展覧会では、図案家としての津田青楓に焦点が与えられていた。
まず、2階の第1会場では、津田青楓の図案集、図案雑誌からの作品が中心だった。
京都生まれということもあるのだろうか。山水草木の伝統的なテーマに、明治らしいモダンな感覚が取り入れられていて、とてもレトロな雰囲気が感じられた。
地下1階の第2会場では、津田青楓に限らず明治時代の図案をとりまいた状況や、他の作家の作品が展示されていた。
琳派の流れからは神坂雪佳、ヨーロッパでの留学からアール・ヌーヴォーなどの流行を取り入れた浅井忠など。
民藝運動とも関係があったバーナード・リーチや富本憲吉などとの意外な接点も紹介されていた。
以前の練馬区立美術館での展覧会では触れられていなかった内容も多く、津田青楓という人物のスケールの大きさを改めて実感した。
An exhibition about Seifu Tsuda, who was active from the Meiji to Taisho eras.
An exhibition held at the Nerima Museum of Art in 2020 introduced the multifaceted achievements of Seifu Tsuda throughout his life, but this exhibition focused on him as a designer.
First, in the first venue on the second floor, works from Tsuda Seifu's design collections and design magazines were the centerpiece.
Could it be that he was born in Kyoto? The traditional theme of landscapes and plants is combined with a modern sensibility typical of the Meiji period, creating a very retro atmosphere.
In the second venue on the first basement floor, not only Seifu Tsuda, but also the situation surrounding her designs in the Meiji period and the works of other artists were exhibited.
Sekka Kamisaka came from the Rimpa School, and Chu Asai, who adopted trends such as Art Nouveau after studying abroad in Europe.
There was also an unexpected connection with Bernard Leach and Kenkichi Tomimoto, who were also involved in the Mingei movement.
There were many contents that had not been touched on in previous exhibitions at the Nerima Museum of Art, and I was reminded of the scale of the person Seifu Tsuda.
コメント
コメントを投稿