印象派の先駆者ともいうべきフランスのエドュアール・マネが、日本にどのように受容されてきたかというユニークなテーマの展覧会。
日本にはパステル画を含めて17点のマネの作品があるという。
マネの作品数自体が少ないということもあるだろうが、モネやセザンヌ、ルノワールなどの印象派の画家たちと比べると、その作品数の小ささに驚かされた。
その数字の少なさは、日本におけるマネの受容の度合いを表しているのだろうか?
この展覧会では、そのうちの7点が展示されていた。しかし、はっきり言って本格的な作品はほとんどなく、ちょっと残念ではあった。
その代わりということだろうが、マネの版画作品が多く展示されていて、ボードレールのプロフィールや、エドガー・アラン・ポーの『大鴉』のための挿絵は、とても面白かった。
続いて、明治、大正、昭和期のマネへのオマージュが見られる日本の洋画家たちの作品が紹介されていたが、マネというより、セザンヌやルノワールを”真似”したように見えた。
最後のコーナーでは、現代のアーティストから森村泰昌と福田美蘭の作品が展示されていた。
2人ともクセの強い個性的な作品で知られるが、期待を裏切らない個性的な作品が並んでいた。
そうした展覧会を一通り目にした後での感想は、”本当に日本はマネを受容したと言えるのだろうか?”というやや悲観的なものだった。
An exhibition with a unique theme of how French Édouard Manet, who can be called a pioneer of Impressionism, was received in Japan.
It is said that there are 17 works by Manet in Japan, including pastels.
The number of works by Manet is probably small, but compared to Impressionist painters such as Monet, Cézanne, and Renoir, he was surprised by the small number of his works.
Does the low number represent the degree of acceptance of Manet in Japan?
Seven of them were on display in this exhibition. However, to be frank, there were few full-fledged works, and it was a little disappointing.
Instead, many of Manet's prints were exhibited, and the profile of Baudelaire and the illustrations for Edgar Allan Poe's The Raven were very interesting.
This was followed by works by Japanese Western-style painters who paid homage to Manet in the Meiji, Taisho, and Showa periods.
In the final corner, works by contemporary artists Yasumasa Morimura and Miran Fukuda were exhibited.
Both artists are known for their quirky and unique works, but the unique works that did not disappoint were lined up.
After seeing the exhibition, my reaction was somewhat pessimistic: "Can we really say that Japan has accepted Manet?"
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