スキップしてメイン コンテンツに移動

日本の中のマネ(練馬区立美術館) Edouard Manet in Japan (Nerima Art Museum)


印象派の先駆者ともいうべきフランスのエドュアール・マネが、日本にどのように受容されてきたかというユニークなテーマの展覧会。

日本にはパステル画を含めて17点のマネの作品があるという。

マネの作品数自体が少ないということもあるだろうが、モネやセザンヌ、ルノワールなどの印象派の画家たちと比べると、その作品数の小ささに驚かされた。

その数字の少なさは、日本におけるマネの受容の度合いを表しているのだろうか?

この展覧会では、そのうちの7点が展示されていた。しかし、はっきり言って本格的な作品はほとんどなく、ちょっと残念ではあった。

その代わりということだろうが、マネの版画作品が多く展示されていて、ボードレールのプロフィールや、エドガー・アラン・ポーの『大鴉』のための挿絵は、とても面白かった。

続いて、明治、大正、昭和期のマネへのオマージュが見られる日本の洋画家たちの作品が紹介されていたが、マネというより、セザンヌやルノワールを”真似”したように見えた。

最後のコーナーでは、現代のアーティストから森村泰昌と福田美蘭の作品が展示されていた。

2人ともクセの強い個性的な作品で知られるが、期待を裏切らない個性的な作品が並んでいた。

そうした展覧会を一通り目にした後での感想は、”本当に日本はマネを受容したと言えるのだろうか?”というやや悲観的なものだった。

An exhibition with a unique theme of how French Édouard Manet, who can be called a pioneer of Impressionism, was received in Japan.

It is said that there are 17 works by Manet in Japan, including pastels.

The number of works by Manet is probably small, but compared to Impressionist painters such as Monet, Cézanne, and Renoir, he was surprised by the small number of his works.

Does the low number represent the degree of acceptance of Manet in Japan?

Seven of them were on display in this exhibition. However, to be frank, there were few full-fledged works, and it was a little disappointing.

Instead, many of Manet's prints were exhibited, and the profile of Baudelaire and the illustrations for Edgar Allan Poe's The Raven were very interesting.

This was followed by works by Japanese Western-style painters who paid homage to Manet in the Meiji, Taisho, and Showa periods.

In the final corner, works by contemporary artists Yasumasa Morimura and Miran Fukuda were exhibited.

Both artists are known for their quirky and unique works, but the unique works that did not disappoint were lined up.

After seeing the exhibition, my reaction was somewhat pessimistic: "Can we really say that Japan has accepted Manet?"








コメント

このブログの人気の投稿

京都・智積院の名宝(サントリー美術館) Treasures from the Chishakuin Temple in Kyoto (Suntory Museum of Art)

  京都の智積院は、以前一度訪れたことがある。 宝物館に意外と無造作に展示されていた長谷川等伯とその一門の障壁画と、美しい庭園の印象が強く記憶に残っている。 この展覧会で、再びその障壁画と再開することができた。 他にも弘法大師像、張即之が書いた金剛経、両界種子曼荼羅図などの多くの名宝が展示されていて、とても興味深く観るすることができた。 また、これまで知らなかった智積院のことをよく知ることができた。 智積院はもともとは高野山の麓の根来寺の境内にあった。しかし豊臣秀吉によって根来寺が滅ぼされてしまい、その後、徳川家康によって京都に現在の地を与えられたという。 成田山新勝寺や川崎大師は、この智積院の系列の寺であることもこの展覧会で初めて知った。 いつか、再び京都の智積院を訪れて、あの美しい庭園をまた見てみたいと思いながら会場を後にした。 I have visited Chishaku-in Temple in Kyoto once before. The wall paintings of Tohaku Hasegawa and his family, which were unexpectedly casually displayed in the Treasure Museum, and the beautiful garden left a strong impression on me. In this exhibition, I was able to resume with the wall paintings again. In addition, many famous treasures such as the statue of Kobo Daishi, the Kongo Sutra written by Zhang Sokuji, and the Seed Mandala of the Two Worlds were on display, and I was able to see them with great interest. Also, I was able to learn a lot about Chishaku-in Temple that I had not known before. Chishaku-in Templ...

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

都市デザイン横浜展(BankART KAIKO) Urban Design Yokohama (BankART KAIKO)

  横浜市は、1971年に全国に先駆けて市役所に都市デザイン課を設置して、町づくりに取り組んできたという。 そうしたこれまでの50年の成果が、多くのパネル展示や模型によって紹介されていた。 それぞれの地域の地形や特徴、歴史などに基づいてグランドデザインを作り上げて、そのグランドデザインから様々な都市行政を行ってきたとのこと。 横浜といえば、歴史と先進性が上手に共存している魅力的な都市という印象を受けるが、その背景にはそうしたこれまでの取り組みがあったのだろう。 It is said that Hama City set up an urban design section at the city hall in 1971, ahead of the rest of the country, and has been working on town development. The achievements of the past 50 years have been introduced by many panel exhibitions and models. They said that they created a grand design based on the topography, characteristics, history, etc. of each region, and carried out various urban administrations from that grand design. Yokohama has the impression that it is an attractive city where history and innovation coexist well, but it seems that such efforts have been made in the background.