スキップしてメイン コンテンツに移動

時を超えるイヴ・クラインの想像力(金沢21世紀美術館) The Timeless Imagination of Yves Klein (21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa)


イヴ・クラインは前からとても好きなアーティストだったので、楽しみにしていた展覧会。

イブ・クラインの作品とともに、同時代に活動したルーチョ・フォンターナ、ピエロ・マンゾーニ、具体の白髭一雄、元永定正、草間彌生、さらに現代のキム・スージャなどの作品も合わせて展示されていた。

会場は、イブ・クラインの制作のテーマに合わせて、非物質的な金、身体とアクション、音楽とパフォーマンス、火、色と空間、白と空虚、青の顔料、などのコーナーで構成されていた。

クラインは、母国のフランスにいた頃から柔道を学び、1962年には日本で4段位を得ている。柔道以外の日本の文化にも興味を持っていたようだ。

また、薔薇十字団にも入会しており、神秘主義にも興味を持っていた。

そうしたことは、クラインの制作のテーマの背景になっているように感じた。

クラインが最初に公に作品を発表したのは1955年。モノクローム作品をサロンに出品しようとして拒否されて、別に個展を開いたのが最初だった。

そして、パリで心臓発作のために亡くなったのは1962年。

アーティストとしての活動期間はわずか7年ほどに過ぎないが、この展覧会で目にしたその活動範囲の多彩さや、他のアーティストたちへの影響を考えると、イブ・クラインという存在の偉大さを改めて実感した。

Yves Klein has been a favorite artist for a long time, so I was looking forward to this exhibition.

Along with the works of Yves Klein, works by contemporary artists such as Lucio Fontana, Piero Manzoni, Kazuo Shirahige of Gutai, Sadamasa Motonaga, Yayoi Kusama, and contemporary Kim Sooja were also on display.

The venue consisted of corners such as immaterial gold, body and action, music and performance, fire, color and space, white and emptiness, blue pigment, etc., in keeping with Yves Klein's production themes. 

Klein studied judo while in his native France, and achieved 4th dan in Japan in 1962. It seems that he was also interested in Japanese culture other than judo.

He was also a member of the Rosicrucian Order and was interested in mysticism.

I felt that these were the background to the theme of Klein's work.

Klein's first public presentation was in 1955. It was the first time that he held a solo exhibition when he tried to exhibit his monochrome work at the Salon but was rejected.

He died of a heart attack in Paris in 1962.

Although he has been active as an artist for only about seven years, considering the diversity of his activities that we saw in this exhibition and the influence on other artists, the greatness of Yves Klein's existence. I realized again.


 













コメント

このブログの人気の投稿

京都・智積院の名宝(サントリー美術館) Treasures from the Chishakuin Temple in Kyoto (Suntory Museum of Art)

  京都の智積院は、以前一度訪れたことがある。 宝物館に意外と無造作に展示されていた長谷川等伯とその一門の障壁画と、美しい庭園の印象が強く記憶に残っている。 この展覧会で、再びその障壁画と再開することができた。 他にも弘法大師像、張即之が書いた金剛経、両界種子曼荼羅図などの多くの名宝が展示されていて、とても興味深く観るすることができた。 また、これまで知らなかった智積院のことをよく知ることができた。 智積院はもともとは高野山の麓の根来寺の境内にあった。しかし豊臣秀吉によって根来寺が滅ぼされてしまい、その後、徳川家康によって京都に現在の地を与えられたという。 成田山新勝寺や川崎大師は、この智積院の系列の寺であることもこの展覧会で初めて知った。 いつか、再び京都の智積院を訪れて、あの美しい庭園をまた見てみたいと思いながら会場を後にした。 I have visited Chishaku-in Temple in Kyoto once before. The wall paintings of Tohaku Hasegawa and his family, which were unexpectedly casually displayed in the Treasure Museum, and the beautiful garden left a strong impression on me. In this exhibition, I was able to resume with the wall paintings again. In addition, many famous treasures such as the statue of Kobo Daishi, the Kongo Sutra written by Zhang Sokuji, and the Seed Mandala of the Two Worlds were on display, and I was able to see them with great interest. Also, I was able to learn a lot about Chishaku-in Temple that I had not known before. Chishaku-in Templ...

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

ペンティ・サラマッティ展(何必館・京都現代美術館) Pentti Sammallahti (Kahitsukan・Kyoto Museum of Contemporary Art)

  寡聞にもペンティ・サラマッティのことはこれまで知らなかった。 1950年生まれのフィンランドの写真家だという。 展示されていた写真は、フィンランドを初め、世界各地の風景写真が多かった。 スペイン、ポルトガル、ハンガリー、ロシア、エジプト、インドなどなど。日本の福島や京都を写した写真もあった。 それらの写真を見ていくうちに、不思議な感覚に囚われていることに気がついた。 それらの場所を一度も訪れていたことはないのに、何だかとても懐かしい気持ちになってきた。 海の写真からは、かつて訪れた海の風景が、山の写真からは、かつて訪れた山の風景のことを思い出していた。 サラマッティは、個別の風景の写真を撮りながら、同時にこの地球上にある風景の原型のようなものを撮影する特別な感覚を持っているようだ。 そうした体験は、これまでの写真家の作品では味わったことのない、衝撃的で特別な体験だった。 ペンティ・サラマッティという名前は、決して忘れることのできない名前となった。 I didn't know about Pentti Sammallahti until now. He is said to be a Finnish photographer born in 1950. Many of the photographs on display were landscape photographs from all over the world, including Finland. The location is Spain, Portugal, Hungary, Russia, Egypt, India and so on. He also had photographs of Fukushima and Kyoto in Japan. As I looked at those pictures, I realized that I was trapped in a mysterious sensation. I have never visited those places, but I feels very nostalgic for some reason. From the pictures of the sea, I remembered the scen...