スキップしてメイン コンテンツに移動

永福寺と鎌倉御家人(神奈川県立歴史博物館) Eifukuji Temple and Kamakura Gokenin (Kanagawa Prefectural Museum of Cultural History)

 

かつて、鎌倉の中心から見て東北のあたりに、永福寺という巨大な寺院があった。

源頼朝が、平泉の藤原氏を滅した後で、その戦いで亡くなった人々の魂を沈めるという意によって建てられた寺院と言われている。

その寺院は、源頼朝が平泉の地で目にした中尊寺な毛越寺などの巨大な寺院に驚き、それをモデルにしたようだ。

会場には発掘作業によって発見された経塚、瓦、柱などが展示されていた。現地の写真もあったが、今は跡形もなく、かつてその場所に大寺院があったようには到底見えない。

成立したばかりの鎌倉幕府は、それまでの日本の中心だった京の都をモデルにしていたことは容易に想像ができる。しかし北の王国、藤原氏が築いた平泉にも文化的に影響を受けていたということは、新鮮な驚きだった。

鎌倉幕府は京都から有名な音楽師を招いて、舞楽などを永福寺などの寺院で行った。仏教の思想を民衆にわかりやすく伝えるためもあったとのこと。

そうした際に用いられたと考えられている舞額面も展示されていた。それらは、正倉院に収められているのとそっくりで、伝統がそのまま引き継がれていたことがわかる。

永福寺の研究が今後進むにつれて、これまでとは違った鎌倉時代の姿が新たにわかってくるのかもしれない。

Once upon a time, there was a huge temple called Eifuku-ji in the northeastern part of Kamakura.

It is said that Minamoto no Yoritomo built this temple after defeating the Fujiwara clan in Hiraizumi to bury the souls of those who died in the battle.

The temple seems to have been modeled after Minamoto no Yoritomo, who was surprised by the huge temples such as Chusonji and Motsuji that he saw in Hiraizumi.

At the venue, sutra mounds, roof tiles, pillars, etc. discovered during the excavation work were exhibited. There were also photographs of the site, but now there is no trace of it, and it does not look like there used to be a large temple there.

It is easy to imagine that the newly established Kamakura shogunate was modeled on Kyoto, the capital of Japan until then. However, it was a fresh surprise that Hiraizumi, which was founded by the Fujiwara clan, was also culturally influenced.

The Kamakura shogunate invited famous musicians from Kyoto to perform bugaku and other performances at temples such as Eifuku-ji Temple. It is said that it was also to convey the thoughts of Buddhism to the people in an easy-to-understand manner.

A dance face that is thought to have been used on such occasions was also on display. They look exactly like those stored in the Shosoin, and you can see that the tradition has been handed down as it is.

As research on Eifuku-ji Temple progresses in the future, it may be possible to gain a new understanding of what the Kamakura period looked like in the past.










コメント

このブログの人気の投稿

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

京都・智積院の名宝(サントリー美術館) Treasures from the Chishakuin Temple in Kyoto (Suntory Museum of Art)

  京都の智積院は、以前一度訪れたことがある。 宝物館に意外と無造作に展示されていた長谷川等伯とその一門の障壁画と、美しい庭園の印象が強く記憶に残っている。 この展覧会で、再びその障壁画と再開することができた。 他にも弘法大師像、張即之が書いた金剛経、両界種子曼荼羅図などの多くの名宝が展示されていて、とても興味深く観るすることができた。 また、これまで知らなかった智積院のことをよく知ることができた。 智積院はもともとは高野山の麓の根来寺の境内にあった。しかし豊臣秀吉によって根来寺が滅ぼされてしまい、その後、徳川家康によって京都に現在の地を与えられたという。 成田山新勝寺や川崎大師は、この智積院の系列の寺であることもこの展覧会で初めて知った。 いつか、再び京都の智積院を訪れて、あの美しい庭園をまた見てみたいと思いながら会場を後にした。 I have visited Chishaku-in Temple in Kyoto once before. The wall paintings of Tohaku Hasegawa and his family, which were unexpectedly casually displayed in the Treasure Museum, and the beautiful garden left a strong impression on me. In this exhibition, I was able to resume with the wall paintings again. In addition, many famous treasures such as the statue of Kobo Daishi, the Kongo Sutra written by Zhang Sokuji, and the Seed Mandala of the Two Worlds were on display, and I was able to see them with great interest. Also, I was able to learn a lot about Chishaku-in Temple that I had not known before. Chishaku-in Templ...

古美術逍遙(泉屋博古館東京) Stroll through the Art of East Asia (Sen-Oku Hakukokan Museum)

  泉屋博古館東京のリニューアルオープンを記念する展覧会の第3弾は、中国や日本の書画や工芸品を展示するという内容。 雪舟や伊藤若冲の絵画も見応えがあったが、やはり中国絵画のコーナーが圧倒的だった。 この美術館で過去に何度か目にしてきた、八大山人の安晩帖。いつも頁ごとの展示となってしまう作品だが、今回展示されていたのは、第6図の鱖魚だった。 石濤の黄山八勝図冊。それほど大きくないページの中に、実に細かい筆使いで青みがかった山水画が描かれている。 その幻想的な世界観にしばし見惚れてしまい、時間を忘れてしまった。 日本の絵画からは、周文の筆によると伝わる山水図。こちらも中国の絵画に負けずに、なんとも言えない幽玄の雰囲気を、驚異的な筆使いで表現していて、見応え十分。 最後の第4展示室には、文房具と煎茶の道具が飾られて、合わせてその隣に張瑞図や許友の絵も展示されて、中国の文人世界を感じられる、素晴らしい空間になっていた。 The third exhibition to commemorate the reopening of Sen-Oku Hakukokan Tokyo will feature Chinese and Japanese calligraphy, paintings, and handicrafts. The paintings by Sesshu and Ito Jakuchu were also worth seeing, but the Chinese painting corner was overwhelming. Anbancho of Hachidaisanjin, which I have seen several times in the past at this museum. The work is usually displayed page by page, but the one displayed this time was the trout fish in Fig. 6. Huangshan Eight Victories Book of Shitao. In the not-so-large pages, a bluish landscape painting is drawn with really fine b...