スキップしてメイン コンテンツに移動

つながる琳派スピリット 神坂雪佳(パナソニック汐留美術館) Kamisaka Sekka (Panasonic Shiodome Museum of Art)

 

最後の琳派、と言われることもある、神坂雪佳の展覧会。

琳派の豊富なコレクションで知られる細見美術館の作品が多く、展覧会の監修も細見美術館が担当しているとのこと。

最初のコーナーでは、本阿弥光悦と俵屋宗達の和歌巻の断簡、尾形光琳の陶器、渡辺始興や中村芳中の屏風絵、酒井抱一や中村其一の絵などが展示され、琳派のおさらいを行うようなイメージ。

パナソニック汐留美術館は、デザインや工芸などをテーマにした美術館。この展覧会では、神坂雪佳の絵画や図案集の他にも、神坂雪佳が図案を担当した工芸品の数々、蒔絵硯箱、赤楽茶碗、向付皿などが展示されていた。

それでも、この展覧会の一番の見どころは、日本の四季の情景、伝統的な物語のテーマ、色鮮やかな草花、愛らしい動物などの、神坂雪佳の図案集の数々だろう。

最後の広いスペースでは、神坂雪佳の多彩な作品、杜若、牡丹、紅葉、菊慈童、白凰などの絵に取り囲まれて、まるで神坂雪佳ワールドに迷い込んだようだった。

神坂雪佳は初めは京都四条派の絵師に絵を学んだので、そうした絵の中には琳派というよりは、明治・大正期によく見られた当時の日本画らしい、という印象の絵もあった。

琳派は狩野派や土佐派などとは違い、血のつながりのない人が、俵屋宗達や尾形光琳などを私淑した絵師が江戸時代を通じてそれを引き継いできた。

その意味では、神坂雪佳は琳派の正当な後継者、と言えるのかもしれない。

An exhibition of Sekka Kamisaka, sometimes called the last Rimpa school.

Many of the works are from the Hosomi museum, which is known for its rich collection of Rinpa paintings, and the Hosomi museum is also in charge of supervising the exhibition.

In the first corner, fragments of waka scrolls by Koetsu Honami and Sotatsu Tawaraya, pottery by Korin Ogata, folding screen paintings by Shiko Watanabe and Hochu Nakamura, and paintings by Hoichi Sakai and Kiichi Nakamura are exhibited. An image that is like a teaser.

The Panasonic Shiodome Museum of Art is an art museum with themes such as design and crafts. At this exhibition, in addition to Kamisaka Sekka's paintings and design collections, there were also many craft items designed by Kamisaka Sekka, such as maki-e inkstone boxes, red raku tea bowls, and mukozuke plates.

Still, the highlight of the exhibition is probably Sekka Kamisaka's collection of designs, including scenes from Japan's four seasons, traditional story themes, colorful flowers, and adorable animals.

In the large space at the end, I felt as if I had wandered into Sekka Kamisaka's world, surrounded by a variety of works by Sekka Kamisaka, such as Towaka, peonies, autumn leaves, Kikujido, and Hakuou.

Kamisaka Sekka first learned painting from Kyoto's Shijo school, so among those paintings, there are some that give the impression that they are more like Japanese paintings that were often seen in the Meiji and Taisho periods, rather than Rimpa. rice field.

Unlike the Kano and Tosa schools, the Rinpa school was inherited throughout the Edo period by painters who had no blood ties, such as Sotatsu Tawaraya and Korin Ogata.

In that sense, Kamisaka Sekka could be said to be the rightful successor of the Rinpa school.





コメント

このブログの人気の投稿

京都・智積院の名宝(サントリー美術館) Treasures from the Chishakuin Temple in Kyoto (Suntory Museum of Art)

  京都の智積院は、以前一度訪れたことがある。 宝物館に意外と無造作に展示されていた長谷川等伯とその一門の障壁画と、美しい庭園の印象が強く記憶に残っている。 この展覧会で、再びその障壁画と再開することができた。 他にも弘法大師像、張即之が書いた金剛経、両界種子曼荼羅図などの多くの名宝が展示されていて、とても興味深く観るすることができた。 また、これまで知らなかった智積院のことをよく知ることができた。 智積院はもともとは高野山の麓の根来寺の境内にあった。しかし豊臣秀吉によって根来寺が滅ぼされてしまい、その後、徳川家康によって京都に現在の地を与えられたという。 成田山新勝寺や川崎大師は、この智積院の系列の寺であることもこの展覧会で初めて知った。 いつか、再び京都の智積院を訪れて、あの美しい庭園をまた見てみたいと思いながら会場を後にした。 I have visited Chishaku-in Temple in Kyoto once before. The wall paintings of Tohaku Hasegawa and his family, which were unexpectedly casually displayed in the Treasure Museum, and the beautiful garden left a strong impression on me. In this exhibition, I was able to resume with the wall paintings again. In addition, many famous treasures such as the statue of Kobo Daishi, the Kongo Sutra written by Zhang Sokuji, and the Seed Mandala of the Two Worlds were on display, and I was able to see them with great interest. Also, I was able to learn a lot about Chishaku-in Temple that I had not known before. Chishaku-in Templ...

塩見允枝子+フルクサス(ときの忘れもの) Shiomi Mieko + FLUXUS (TOKI-NO-WASUREMONO)

  フルクサスのメンバーとして活動していた塩見允枝子と、フルクサスの他のメンバーとの作品が展示されていた。 日本からフルクサスから参加した人物といえば、オノ・ヨーコの知名度が圧倒的だ。 塩見允枝子の作品をまとめて目にするのはこれが初めてだったが、オノ・ヨーコに引けを取らないユニークな作品が多く、見応えがあった。 世界全体をステージとして見立てて、各地のメッセージを送ってパフォーマンスをイベントを行ってもらい、その結果を共有するというアイデアは、いかにもフルクサスらしい。 また、壁にずらりと並べられていた、星座を観察するための窓、という作品もユニークだった。60年代の別なテーマの作品を、2019年にテーマを変えてリメイクした作品。いまだに創造の意欲は衰えていないようだ。 フルクサスの他のメンバーでは、ナムジュン・パイク、ジョナス・メカス、ジョン・ケージらの作品が展示されていた。 フルクサスを始めたマチューナスの、デザイナーとしての才能が遺憾無く発揮された、フルクサス新聞が展示されていて、そのユニークな構成にしばらく見入ってしまった。 Works by Mieko Shiomi, who was active as a member of Fluxus, and other members of Fluxus were on display. Speaking of people from Fluxus from Japan, the name recognition of Yoko Ono is overwhelming. This was the first time I had seen Mieko Shiomi's work as a whole, but she had many unique works that were on a par with Yoko Ono, and it was worth seeing. Her idea of ​​using the entire world as a stage, sending messages from various places to perform events and sharing the results, is very Fluxus-like. Also unique were t...

ペンティ・サラマッティ展(何必館・京都現代美術館) Pentti Sammallahti (Kahitsukan・Kyoto Museum of Contemporary Art)

  寡聞にもペンティ・サラマッティのことはこれまで知らなかった。 1950年生まれのフィンランドの写真家だという。 展示されていた写真は、フィンランドを初め、世界各地の風景写真が多かった。 スペイン、ポルトガル、ハンガリー、ロシア、エジプト、インドなどなど。日本の福島や京都を写した写真もあった。 それらの写真を見ていくうちに、不思議な感覚に囚われていることに気がついた。 それらの場所を一度も訪れていたことはないのに、何だかとても懐かしい気持ちになってきた。 海の写真からは、かつて訪れた海の風景が、山の写真からは、かつて訪れた山の風景のことを思い出していた。 サラマッティは、個別の風景の写真を撮りながら、同時にこの地球上にある風景の原型のようなものを撮影する特別な感覚を持っているようだ。 そうした体験は、これまでの写真家の作品では味わったことのない、衝撃的で特別な体験だった。 ペンティ・サラマッティという名前は、決して忘れることのできない名前となった。 I didn't know about Pentti Sammallahti until now. He is said to be a Finnish photographer born in 1950. Many of the photographs on display were landscape photographs from all over the world, including Finland. The location is Spain, Portugal, Hungary, Russia, Egypt, India and so on. He also had photographs of Fukushima and Kyoto in Japan. As I looked at those pictures, I realized that I was trapped in a mysterious sensation. I have never visited those places, but I feels very nostalgic for some reason. From the pictures of the sea, I remembered the scen...